dinsdag 11 maart 2014

Liefde is...




Liefde is....

Liefde.. Ik heb een groot hart... En heel veel liefde te geven. Soms overstroom ik zo van liefde die ik kwijt wil dat ik gewoon niet weet wat ik er mee aan moet. Dat resulteert meestal in overdadig veel knuffels aan wie maar in de buurt is, luid gezang en contact maken met iedereen die langs loopt.
En soms wou ik dat ik de liefde die ik voelde ook op dat moment kon uiten, zonder dat het tegen gehouden wordt door (meestal) de gedachte "wat zouden anderen (of de ander) er van vinden?" of een andere drempel, die op dat moment aanwezig is.

Liefde gaat wat mij betreft niet alleen over het weggeven van de liefde die jij voelt, maar ook over het ontvangen van de liefde die anderen je geven of de liefde de je zelf voelt door de acties van anderen. Hieronder een paar voorbeelden.

Liefde is ....


* Liefde is als de zon, die naar binnen schijnt als je met een kop koffie op de bank zit en je op dat moment even helemaal tevreden kunt zijn met wie je bent. 

* Liefde is als kinderkusjes. Ook al gaan ze vaak gepaard met snot en kwijl, je kunt er geen genoeg van krijgen. Of het nu de kusjes zijn van de kindjes van mijn zus, van kindjes van vrienden die ik regelmatig zie of van kindjes van vrienden die ik één keer per jaar zie, kinderkusjes zijn puur. Want een kind dat geen kusje wilt geven, doet dat niet. 

* Liefde is zien dat iemand om wie je veel geeft iets over zichzelf ontdekt wat jij al lang in haar gezien had en daar trots op is.

* Liefde is als je buurmeisje naar je zwaait vanaf het balkon en jij zwaait terug. 

* Liefde is als een jonge hond in al zijn enthousiasme naar je toe komt rennen en hoewel hij weet dat hij niet tegen je op mag springen, dat toch doet, omdat hij zo enthousiast is en merkt dat er aandacht te halen valt.

* Liefde is als een vriendin langskomt en een maaltijd voor je heeft gekookt omdat het koken op dit moment lastig gaat.

* Liefde is als je om 11.00 uur in de ochtend op je balkon met een vriend toastjes met tapenade en humus eet, bij wijze van lunch, met druiven toe.

* Liefde is de oerkracht van grazende hooglanders die wordt vastgelegd op een prachtige foto. 

* Liefde is een verrukkelijk driegangenmenu in eigen huis klaargemaakt krijgen, terwijl het, nog net niet 1-jarige, dochtertje van de koks meerdere malen kleine stukjes 'los' door je huis loopt. En vooral het terugzien van haar handjes op je tv de volgende dag. 

* Liefde is op je rug op een grote trampoline liggen en staren naar de felblauwe lucht terwijl je in de bomen de vogels hun lied hoort zingen en voor jouw gevoel de tijd even stil staat. 

* Liefde is het enthousiasme van iemand over de chat kunnen 'voelen' en daar zelf net zo blij van worden. 


* Liefde is je buurjongetje die erachter komt dat hij sterk is als hij je dumbells optilt en je buurmeisje dat glimlachend improviseert op je piano.

* Liefde is samen met een vriendin op de bank hangen en genieten van een film en wijn. 

* Liefde is de twee houtduiven die elke dag met elkaar hebben afgesproken in de wilg voor mijn huis. 

* Liefde is ontroert raken bij een filmpje over de eerste kus tussen twee wildvreemde mensen en dan terugdenken aan de keren dat je zelf zo hartstochtelijk gekust bent. 

* Liefde is ... nog zoveel meer....

De afgelopen jaren ben ik vooral bezig geweest met het zoeken van liefde in die ene persoon, die mij zou aanvullen, mij liefde zou geven en bij wie ik mijn liefde kwijt kon. 
Steeds meer kom ik erachter dat ik aan één persoon niet genoeg heb om al mijn liefde kwijt te kunnen, noch zou één persoon mij alle liefde kunnen geven die ik nodig heb. Zolang ik maar weet dat ik mensen om me heen heb bij wie ik en mijn liefde welkom zijn en die hun liefde met mij willen delen, voel ik me geliefd.

Want liefde ligt voor mij in de kleine dingen die er voor zorgen dat er een glimlach op mijn gezicht verschijnt, waardoor ik even het slechte en het vervelende kan vergeten, even de tijd stil kan laten staan en even mezelf kan zijn, zoals ik ben. 

(En natuurlijk zou het mooi zijn als ik die ene persoon nog tegenkom, maar bovenstaande maakt het allemaal net iets minder nodig) 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten